måndag, juni 11, 2012

Tunnelbaneråttorna och jag

Igår såg jag en råtta som sprang uppe på tunnelbaneperrongen. Den var, som alla New York-råttor, cirka 25 centimeter, 50 centimeter, 1 meter, 2 meter lång och vägde cirka 60 kilo. Och även om jag befann mig inne i en tunnelbanevagn och därmed ganska långt ifrån själva råttan så blev jag traumatiserad. En råtta! På perrongen! Bland människorna! Sedan berättade min kusin för mig att det varit på nyheterna om någon slags råttinvasion i New Yorks tunnelbana, och att en tvåmetersråtta hade klättrat upp för benet på en väntande tunnelbaneresenär.

Så att.

Taxi? Någon?

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag blev så besviken över att den råtta jag såg springa längs spåren såg ut som en helt normalstor brunråtta...hade förväntat mig nåt större, med huggtänder. Stora huggtänder. Och röda ögon! Det hade varit en NY-råtta.

S. sa...

En kompis till mig råkade snubbla och kliva på en råtta i sydostasien. Hon sa att råttans rygg sa knak. Hon blev lite traumatiserad. Säkert råttan också, och invalidiserad. Så kliv inte på nåra!