torsdag, juni 14, 2012

Myggor kan väl inte ens boxas?

Idag har vi testat amerikansk sjukvård. Så här gjorde vi det: Svante fick så många myggbett i ansiktet att plötsligt svullnade upp som en boll, och till slut kunde han inte öppna ögat. Då blev vi nervösa. Så... ja. Vi letade upp en barnläkare med akutmottagning och betalade 1000 kronor för att en doktor skulle titta på honom och säga att det inte var någon fara, och ge honom medicin mot den allergiska reaktionen. Nu har svullnaden gått ner lite, och vi är inte så nervösa längre. Men förutom att vi (jag och barnets far, that is) är rätt kassa på att hantera när vi blir så där ängsliga över våra barns hälsotillstånd, så gick det oerhört smidigt ändå. Inga väntetider. Inga köer. Inget krångel, ens. (Förutom när jag sa vad barnet hette: "Svante Bjärbo". Då sa sköterskan: "WHAT?!? God bless you, child." Jag tror hon tyckte det var ett krångligt namn.) Det skulle vara den där tusenlappen då, som sved. Annars gick det under omständigheterna mycket bra.

Men, alltså. Ni skulle se honom. Folk som i vanliga fall brukar gulla med honom på tunnelbanan och skrika "Oh, hi blondie! You're so cute, oh you're such an angel!" har idag fastnat någonstans halvvägs när han vänt den svullna sidan till. "Oh, hi blondie! You're so cu...OH MY GOD, WHAT HAPPENED TO YOUR FACE???"

Han ser ut som om han gått värsta sortens boxningsmatch.

Och så har han bara slagits med en mygga.

8 kommentarer:

mormor Lena sa...

Men lilla Fante!! Jag vill hjälpa dig!

Jojjo sa...

Men stackars liten! Kan dock inte låta bli att skratta åt amerikanerna och deras reaktioner - "god bless you child!" haha. Och det där med att de ändå vågar fråga vad som hänt, inte som svenskar som sneglar i smyg. Skönt att svullnaden börjar gå ner iaf!

Eva-L sa...

Så ser min lillkille ut också efter att ha träffat på mygg och det gör rätt ont. Jag ger betapred och, om myggbettet inte är i ansiktet, smetar på alsolgel. Det burkar ta jättelång tid innan det försvinner.

Jenny L sa...

Sikabacken sent 80-tal.

"Men vad är det för sjukdom din dotter har?!!! Hon får inte leka med mitt barn. Kom nu NN så går vi!"

Mamma: "Eh ja... alltså det är myggbett. Hon är lite allergisk ser du... men ja jo"

Kambodja tidigt 00-tal
Random kvinna: "MALARIA!!! MALARIA!!!!" - pekandes på mina ben.

Mvh
Snygg utan mygg

Jenny L sa...

Tycker förresten att 1000 kr låter som en rimlig summa... ... för entrebiljetter till "Greys Anatomy theme park" ;)

Maja-Stina sa...

Jag fnissar åt på-sjukhus-kommentaren.

Du är så fantastisk på att återge citat och dialoger. Vet ingen så bra.

Men ändå: stackars Svante.

Johanna sa...

Nej vad jobbigt. Tusen spänn liksom. Crazy. Fast tur att de inte var så dyrt att de föreslog att ni skulle åka hem till Sverige.

Det sa en tandläkare i Schweiz till min kompis. "Nu gör vi såhär att jag fixar hålet provisoriskt och sen bokar du ett flyg hem till sverige i helgen. Tro mig, det blir billigare för dig".

Man bara huh?

Sen slog en schweizisk kompis ut tre tandflisor på en innebandyplan och fick betala 200 000 (varav försäkringsbolaget bara tog hälften) för att laga.

Såatte... could be worse, typ? :)

Krya på Svante!

Ewa sa...

ÄLSKAR sköterskans reaktion! LOL