tisdag, maj 29, 2012

Lisas läsdagbok: Jellicoe road

Idag skriver jag i Svenska Dagbladet om Melina Marchettas "Jellicoe Road", och tar verkligen i från tårna.

Här kan du läsa! 

Förutom allt det som står i texten så tycker jag att översättningen funkar bra också. Det var inte riktigt lika magiskt att läsa den på svenska som jag tyckte det var att läsa den på engelska, men det kan nog egentligen lika gärna bero på att jag visste hur det skulle gå den här gången.

Å, den är så bra den här boken. Alla måste läsa! Passar vana tonårsläsare och/eller vuxna. Och ja, inledningen är förvirrande och svår, men ge inte upp, läs vidare ändå, du kommer fatta sen, och då kommer det att vara så sju-uu-uu-kt värt det.

Det här är verkligen en av de bästa ungdomsböckerna jag läst.

9 kommentarer:

Katta Kvack sa...

Den ligger här på soffbordet och väntar på sin tur. Vilken tur!

Ann Margret sa...

Vad synd att du inte alls skrev något om att du tyckte att översättningen var bra. I synnerhet som du berättar att du har läst både den engelska och den svenska versionen. Vi översättare blir ofta bortglömda av recensenterna.

Lisa sa...

Det hade jag gjort, Ann Margret, om jag haft mer plats till mitt förfogande. Men nu var jag tvungen att prioritera, och då prioriterade jag bort språk/översättning ur recensionen, för att jag tyckte karaktärerna/dialogerna/intrigen och känslan jag fick av att läsa boken spelade större roll för mitt intryck av den än vad språket gjorde. Men jag vet! Det är synd att översättarna hamnar i skymundan.

Magica de Hex sa...

Den är verkligen riktigt bra, men svår som du säger. Lena Kjersén Edmans råd är att läsa om de kursiverade avsnitten i ett svep efter avslutad läsning, och det ska jag göra snart. Då blir en del tydligen klarlagt.

Anonym sa...

hur skulle du förklara Johan i Det är så logiskt alla fattar utom du ? Gryyym bok

mor Lena sa...

Jag tycker du klarar dig mycket bra som recensent i SvD!

Mimsan sa...

Jag fick den förra veckan någon gång och längtar verkligen efter att få läsa den! :D

Monnah sa...

Ska bil spännande att läsa den!

Therese sa...

Jag ville inte läsa recensionen förrän jag läst boken men nu har jag just läst ut den (på engelska) och instämmer i allt du skriver. Det var precis så jag kände det. Det är en av de bästa böcker jag läst. Jag fick samma känsla som när jag läste Törnfåglarna i tonåren och sen insåg jag att båda är från Australien. :)