tisdag, april 24

Lisas läsdagbok: Solstorm

Det här har jag läst: Solstorm, av Åsa Larsson.

Och det är en: Deckare som utspelar sig i Kiruna. Solstorm är den första (fristående) boken i en serie på hittills fem böcker om Rebecka Martinsson. Hon har egentligen flyttat ifrån Kiruna, och jobbar som jurist i Stockholm när hon blir indragen i utredningen av mordet på den andlige ledaren Viktor Strandgård. Motvilligt åker hon tillbaka till sin hemstad för att försvara Viktor Strandgårds syster Sanna, som misstänks för mordet. Och på kuppen tvingas hon tacklas en hel del med sitt egna förflutna.

Det här gillar jag med den: Å, jag gillar så himla mycket med den! Kanske allt, faktiskt. Till exempel: Personerna (Rebecka! Gubben Sivving! Polisen Anna-Maria!) Och: humorn. Det är verkligen inte ofta jag läser deckare som är skrivna med roliga formuleringar. Men här blir man liksom på gott humör bara av språket. Inte bara på grund av humor, utan på grund av bra i största allmänhet. Till exempel är det dialektalt på sina ställen (Älsk!) Ja, och så är själva storyn så klart väldigt spännande också. Som bra deckarstroys tenderar att vara.

Det här gillar jag inte med den: Alltså... jag tror inte det finns något, direkt? Inte ens något störigt deckarsex som jag kunde reta upp mig på. Eller platta karaktärer. Eller taffliga grejer i största allmänhet. Allt var liksom... bra här. Så om det finns någon annan i världen som inte heller upptäckt Åsa Larsson ännu så är det här ett MYCKET HETT TIPS.

7 kommentarer:

Den där Jenny sa...

Jag ÄLSKAR Åsa Larsson. Resten av böckerna i serien - oj vad du har mycket fin läsning framför dig!

moster Åsa sa...

LIsa!Den är verkligen bra,men den fjärde,"Till dess din vrede upphör"Är den bästa.Jag har inte läst nummer 5,har beställt den,men du fär gärna låna dem av mig.Kram

Paulina sa...

Man kan till och med läsa om dem, med behållning! Älska Åsa Larsson!

kerstinm sa...

Moi aussi, älskar Åsa Larsson alltså. Håller med dej om allt. Men du hörde det förut av mej. Om du kollar Babel på SVT Play så fanns där en intervju med henne för ett par avsnitt sen. Lika spunky som man trodde!

En bok om dagen sa...

Jag tror nog att femman är bäst... Eller så är det bara vad jag tror för att jag har den i färskt minne. :-)

Ann Margret sa...

Ja, hon är verkligen bra! Har de inte gjort tv-filmer av hennes deckare också? De var också väldigt bra.
Jag tipsar om Håkan Östlund som skriver deckare i Gotlandsmiljö. Mycket, mycket bra. De andra gotlandsdeckarförfattarna kan ta och slänga sig hårt i väggen. Allt är perfekt i hans böcker, språket, personskildringen, intrigerna. T o m vägbeskrivningarna stämmer - kul för mig som bor på ön.

Johanna sa...

*skriver upp på att köpa-listan*