söndag, april 15, 2012

Lisas läsdagbok: Sju jävligt långa dagar

Detta har jag läst: Sju jävligt långa dagar, av Jonathan Tropper.

Och det är en: Väldigt underhållande relationsroman. Tänk Nick Hornby, tänk David Nicholls "En dag", tänk... ja. Tänk underhållande relationsroman, helt enkelt. Det handlar om Judd, som just blivit bedragen av sin fru, och nu ska han sitta shiva för sin döde far i sju hela dagar tillsammans med sin minst sagt dysfunktionella familj.

Det här gillade jag med den: Den är snabb och rolig (fast alltså inte bara rolig, den är allvarlig också, det är verkligen inga små problem de brottas med i den här familjen) och jag gillar att den handlar så mycket om syskonrelationer. Jag gillar syskonrelationer. Tycker också Jonathan Tropper är väldigt bra på att skapa karaktärer - det vimlar liksom av bra personer i hans böcker. Och då gillar man ju boken. Det är svårt att låta bli. Framförallt tror jag man gillar den om man inte pallar med annat än snabbläst underhållningslitteratur, och vill ha bra sådan. Då är Tropper ett klyftigt val.

Det här gillade jag inte med den: Jamen, är den inte lite väl... grabbig? Måste alla kvinnor i den ha lena, slanka ben och yppiga bröst och rumpor som man vänder sig om efter på stan etc, etc, etc? Och är inte den dysfunktionella familjen lite för mycket? Jag blir lite matt av alla dråpliga situationer och familjehemligheter och bråk som ska hinnas med på de där sju dagarna. Helt övertygad är jag således inte. Läste "Konsten att tala med en änkling" av samma författare för ett tag sedan. Den tyckte jag bättre om än den här.

4 kommentarer:

Monnah sa...

Ja, men den låter ändå liiite lockande. Tack för tipset!

Kristin sa...

Hm.. jag älskade Konsten att tala med en änkling, och har ivrigt väntat på ett rent bokköparsamvete (det inträffar aldrig, ety högen med olästa böcker bredvid sängen växer för varje Bokus- och/eller Pocketshopbesök som görs. Och som görs alltför ofta) för att köpa den där. Nu kanske jag släppa efter lite på ivern, åtminstone. Köpa den kommer jag göra ändå, förr eller senare :)

krokodilla sa...

Du får läsa Svampkungens son, om du inte redan läst den. Jag tror det är en bok i samma sjanger (som dom säger här i landet). Fast det kan hända att jag minns fel!

Felicia Welander sa...

Ja han är bra på gestaltning, det var just relationerna som gjorde den så tänkvärd och underhållande. Och komedin med en underton av katastrof – lysande. Ser fram emot att läsa Konsten att tala med en änkling. Tack för en bra blogg.