tisdag, april 17

En bra start på dagen gör verkligen hela skillnaden

05.15 Ett barn vaknar med ett vrål pga täppt näsa.
05.16 Ett annat barn vaknar med ett vrål pga kiss i sängen.
05.16 - 05.38 Två barn fortsätter vråla pga ingen vet.
05.40 Jag gör gröt som ingen tycker om.
05.45 Jag gör mackor som ingen tycker om.
05.50 Jag tar fram äppeljuicen på bordet.
05.51 Jag är dummast i hela världen pga ovan nämnda äppeljuice som SKULDE STÅ PÅ BÄNNNKEN!!!
06.00 Ett barn vrålar pga banan som plötsligt tog slut.
06.12 Ett annat barn vrålar pga äppeljuice som INTE SKULDE STÅ PÅ BÄNNNKEN FATTAR DU VÄL, DU SKULDE BÄRA DEN TILL BOOOOORDET!!!
06.25 Gröten som ingen tycker om åker med en smäll ner i golvet.
06.28 Ett barn vrålar pga råkat kravla i gröt.
06. 29 Ett annat barn vrålar pga får ont i öronen av allt vrål.
06.30 Och kanske lite också för att han VILDE BÄRA ÄPPELJUICEN SJÄLV!!!
06.45 Jag väcker Gustav med ett kärleksfullt hot om att vråla honom rakt i örat om han inte går upp på en halv sekund och styr upp.
07.01 Jag går till jobbet.
07.02 Jag älskar att gå till mitt jobb väldigt, väldigt mycket.

Kan ni snälla nu bara gnälla som fan på något (vad som helst) i kommentarsfältet så att vi kan enas i någon slags känsla om att den här tisdagen BORDE DÖ så här långt och sedan sjunga Kumbaya tillsammans och gå vidare i livet? För min skull?

Kom igen, jag vet att ni kan.

Gnäll nu.

41 kommentarer:

Felicia sa...

Sov för lite i natt, skyndade iväg till cellprov (obehagligt men bra såklart) och nu är jag apirriterad på jobbet, eftersom jag hela tiden får mail om saker som måste göras NU men som projektledaren borde informerat mig om förra veckan minst. Gör ditt jobb jävla ... Osv. Sådär! Det kändes bra.

Jennie sa...

Ska klaga lite jag med... Började för en månad sedan planera vår resa till svägerskan och hennes familj. Först kunde vi inte åka för deras dotter hade ögoninf. Sedan hade vår dotter vattkoppor. Nu en månad senare är vi äntligen här! Nu har deras dotter ögoninf. igen och jag är just nu barnvakt då svägerskan åkt till doktorn med öroninflammation och tappad röst! Visst låter det hela som perfekt tajming! ...not...

Men det regnar inte!

annapanna sa...

Jag är förkyld fast jag aldrig brukar vara det, och just nu när jag äntligen börjat träna. Dålig tajming. Och min sambo tömmer aldrig diskmaskinen.

Lisa sa...

Okej: Hostade lungorna av mig till typ tolv inatt, då 2-åringen vaknade pga allt mitt himla hostande. Jag la mig brevid hennes säng i hopp om att få henne och mig själv att somna = lönlöst. Hon somnade 05:30, då hennes lillebror vaknade av kruppliknande hosta.
Om jag är trött? Jovars..
Den här tisdagen kommer vara en enda lång transportsträcka fram till kvällen. Till råga på allt är min snubbe iväg med jobbet och kommer inte hem förrens onsdag kväll.
Så. Slut på gnäll.

Lillan sa...

100 % ensam med dotter, just genomlevt 1 månad med sjukdomar, först hon sen jag sen hon sen jag som kulminerat i ett utåtagerande barn som gör allt för att få uppmärksamhet, ex väcker mig varje morgon med att sparka på mig och vråla att hon vill till mormor, att hon inte vill gå till dagis, att hon vill ha en annan mamma. Ursäkta mig medan jag tar en sväng till Bup, ska försöka styra upp det här! Håll modet uppe, från botten finns det bara en väg, kinesiska kris yada yada möjlighet bla bla, men snart är denna tisdag över!

Kajsa sa...

det regnar...

Cilla sa...

Nästan för hög igenkänningsfaktor där. Samtidigt lite skönt att höra att vi är fler som fångar dagen. ;-)

Malin sa...

Jag har just kämpat mig igenom 3 veckor av influensan från helvetet. Är hos syrran och tar hand om hennes 2-åring och 2-månaders eftersom hon har opererats och hennes kille har däckat i 40-gradig feber. DÅ får jag kräksjuka. Lyckas skakig få dit min mamma och få tag på en taxi med jordens snacksaligaste gubbslem till förare. Väl hemma tillbringar jag natten på toaletten. Min man matar mig med med vätskeersättning och 12 timmar senare ligger han på toagolvet. Nu ligger vi både utslagna i en säng med äckliga svettiga lakan och muttrar om vem det är mest synd om.
MEN imorgon är en ny dag!

Ulrica sa...

Sån som Svante är, är min son också just nu. "jag skulle ju ta den!", "den ska stå där!", "Jag skulle ju öppna den!" 3 år...say no more

Fru W sa...

Japp. Jag tycker den här tisdagen kan fara åt helvete. I morse slog min man (förvisso av misstag) sönder den finaste gräddkannan som jag ärvde efter min mamma som dog förra året. Jag har ALLTID älskat den gräddkannan och den har alltid funnits i mitt liv. Sen skällde han på mig för att han hade slagit sönder den.

SKITDAG.

Johanna sa...

Sån jävla eloge till alla som har barn. Jag fattar inte hur man ska göra för att orka!? Hoppas jag lär mig det den dag jag skaffar barn (!)

Mi sa...

Jag har en 3-åring och en nästan 5-åring. Ungefär så som du beskrev din morgon börjar många, många dagar även hos mig.

Men idag är en alldeles sällsynt helvetesdålig tisdag. Det här är skittisdagen då min kille berättade att han inte längre tror på oss som par. Få tisdagar kommer vara sämre än den här...

Anonym sa...

Ja ,men just så var det ju. Hade nästan glömt.
Nu är verkligeheten en annan.
Man ligger vaken fram till 04 för att sonen spelar datorspel vråla och skriker i extas över spänningen i spelet, och då klockan 04,30 när man slumrat till kommer dottern hem från något party och tänkte ha en liiiiten efterfest i vårat kök.
Jorå, visst minns man de små charmtrollen.

32 sa...

Var tvungen att gå upp på toa vid 5:30 och såg då att det hade snöat... Äsch, vem skulle jag kunna lura? Snön gick bort snabbt och det är min födelsedag, så jag tänker inte klaga idag! Som omväxling. ;)

Åsa sa...

Så gärna: jag är inne på VAB-dag nr fem, imorse tappade jag en bajsblöja upp och ner, pollenallergin driver mig till vanvett och jag mutar mitt barn med kex bara jag får läsa en sida av tidningen färdig.

Josefine sa...

Jag verkligen stör ihjäl mig på att Tintin varenda dag ska gå över min mage (som håller på att sprängas av kissnödighet) och sen stå och skratta och skrika om att vi ska gå upp vid helt störda tidpunkter.

Sen brukar drama av den typ du beskrev ovan förekomma varje dag. Ställ den där, nej inte där, där, jag ha mjölk, NEJ INTE MJÖLK JUICE inte JUICE MJÖLK NEJ VATTTEN MAMMA VATTEN!!!!

Ida sa...

IKEA valde att inte anställa mig. :( Jag skulle vara fantabulös där men de tyckte inte om att jag hade ambitioner att jobba inom administration i framtiden (förhoppningsvis hos dem visserligen men se det örat lyssnade de inte på).

Jag hoppas tisdagen dör snart men även återuppstår till kvällen då det är bio. Suger filmen tänker jag i värsta fall tröstäta biogodis tills jag rullar hem.

Lovisa sa...

Nej, det kan jag inte ställa upp... i alla fall inte helt och hållet. :) Idag är det min födelsedag, lite ljust måste det ändå få vara - den får inte bara dö. Här är dock mitt bidrag till gnäll:

*vaknade 02:28 av en väckarklocka. Det var sonen som hade ställt om från "jultid till sommartid".
*Därefter följde vanlig frukostproblematik där dottern spenderade stor del av morgonen under ett täcke. Sur.
*Dagen består annars av 4 timmars föreläsning...
*... och tentarättning...
*...och en massa mail som ska besvaras.

Ljusningen består av att maken tar barnen till simskolan så att jag får ett par timmar för mig själv. Då ska jag yoga. Sedan ska jag äta apelsinen jag fick av sonen i födelsedagspresent och titta på kortet som dottern har ritat åt mig.

Kristin sa...

Gick till läkaren med min yngste (åtta månader gammal) och väntade mig ett "det är bara en långdragen virusinfektion, vi kan inget göra" men gick därifrån en timme senare med en bebis med astma, två lektioner i hur man övertygar denna bebis om att nej, vi försöker inte döda dig med inhalatorn, samt en kasse mediciner och inhalatorer från Apoteket, plus löfte om pricktest om några veckor för att utesluta allergier.

nillas liv på pinnen sa...

DET SNÖAR!
Vad i helvete liksom.

Colombialiv sa...

Vaccinerade tvåmånadersbebisen igår = sov inte inatt.

kerstinm sa...

Kommer ihåg hur det var. Man står ut för att man måste, men när man tänker tillbaks undrar man hur man gjorde. Som väl är finns det en morgondag som förhoppningsfullt är bättre. Lycka till alla föräldrar med sjuka el vrångsiga småbarn!

din mor sa...

Bihåleinflammation!! Jag som ALDRIG är sjuk har typ denna åkomma.

Linda sa...

Har suttit och jobbat framför en dator sedan kl 7 i morse. Nu är klockan 19.14 och jag har en hel del timmar kvar. Och så har jag slarvat bort mina glasögon. Så nu börjar jag få apont i huvudet. Hungrig är jag också. För jag åt lunch kl 12.00. Framför datorn. En smörgås som någon lagt asmycket lök på. Så jag har luktat lök om händer och mun sedan klockan 12.02. För det var så lång lunch jag fick idag. Hade inte ens tid att ta bort den där sablans löken. Den var uppäten innan jag hunnit reagera. Skittisdag, jo jag tackar jag. TUR för oss att det är onsdag imorgon.

AnnaWK sa...

Skyndade iväg till skolan imorse då det var obligatoriskt seminarium och superduperviktigt att infinna sig för att slippa kompletteringsuppgifter. Två timmar och femton minuter senare dyker seminarieledaren upp. Då var det 45 minuter kvar av det superviktiga obligatoriska seminariet. Kändes sådär.

AnnaWK sa...

Kom dessutom onekligen att tänka på ett blogginlägg jag skrev för över fem år sedan om en liknande dag som au pair i samma stil: http://annawk.blogg.se/2007/january/tolvtimmarspasset.html#comment

Nu i efterhand skrattar jag åt det, det kanske du gör med ditt om några år också. Kan ju hoppas.

Bjarbapappa sa...

Jag har varit hos doktorn och konstaterat att hela gubben förmodligen måste bytas ut eller restaureras, bit för bit.
Bodyshop nästa!

Sparkling sa...

Gick upp 03.15, åkte till jobbet, jobbade som ett as, åkte hem från jobbet 17.15. Tisdagar + övertid = skit.

Ann Margret sa...

Jag var tvungen att gå ut med en kissnödig tax halv fem i morse, men det är ju faktiskt ingenting jämfört med allt hemskt ni berättar. Guldmedalj borde utdelas till samtliga!

Helen sa...

Ok, here we go...:
1. Det har snöat som f-n här idag. Cyklade som en tok till jobbet och kom fram helt genomsvett och genomblöt. Väl på jobbet så handleder jag två praktikanter som hela tiden springer hos mig och klagar. Jag hinner inte jobba nåt utan bara reda ut deras problem.
2. Vår 2-åring är trotsig som bara den. Hela tiden "vill inte, kan själv, inte där, inte äta, inte gå in, inte inte inte!!!!" blir tokig.
3. Ovan nämda 2-åring vill inte gå till förskolan på morgonen och vill sen inte gå hem på eftermiddagen... Idag låg han dessutom i en lerhög och simmade när jag kom. Nice.
4. Jag lagade middag som min man rynkade på näsan åt och åt bara lite av. Men laga maten själv då!!!

Zandra sa...

Vaknar upp efter alldeles för lite sömn, stressar iväg till universitet, tappar mobilen i golvet så den spricker (en vecka efter att jag sagt "nejdå, jag behöver ingen försäkring, tappa en fin iphone i golvet så den pajjar, det är det bara katter och pensionärer som gör")

Går hem i en lättare storm och fryser så mycket i min värjacka att jag får huvudvärk. Kommer hem och somnar på sängen, vaknar några timmar senare med snöstorm och "hej mitt vinterland" utanför fönstret och alldeles för få timmar kvar på dygnet för att allt som faktiskt MÅSTE göras kommer hinnas med.

JAJAMENSAN! VILKEN DAG!

Anonym sa...

Arbetsplats brunnit ner (högstadieskola), fina böcker blivit aska (dina), allt arbetsmaterial bokstavligen gått upp i rök(ekorrsamling under 12 års tid)... Men- ingen skadad och snart har vi säkert hittat nya lokaler. Spik i foten, liksom.
Kram från Anna med fästisarna i V. Frölunda

Sofia sa...

jag bara undrar: hur kunde Gustav sova sig igenom allt det där?

Annars: magkatarr och huvudvärk pga stressigt/jobbigt arbete som jag vill sluta NU men hur lätt är det att få nytt jobb?

Fiction sa...

Jag är fattig som en kyrkråtta! Mög.

Anonym sa...

Ok då. Vaknade med bajs i heeela lägenheten, katten är magsjuk...

Lisa sa...

Å, vad fina ni är! Och HERREGUD, en del av era historier... jag borde verkligen bara vara tyst med mitt hobbygnällande.

Jag hoppas ni alla får en bättre dag imorgon.

Roblin sa...

Kommer på mig själv med att skratta högt och genast blev min pissiga skitdag väldigt mycket bättre.
Nu ska jag läsa kommentarerna och inse att min day var en dans på rosor ;)

lejnox sa...

Har tandvärk, känns som att en visdomstand är på väg att växa ut genom käken...

Jojjo sa...

Alltså en dag sent att gnälla, men: Möttes av en galen hyresvärd med hammare i handens om skrek åt mig i måndags. Vågade efter det inte åka hem utan fick ta kompledigt igår, kalla in flyttarsenalen och panikslänga saker i kassar och lådor för att fly till min nya lägenhet. Där ingen värme är på och enda möbeln är en säng och ett köksbord. Inget internet, ingen tv och ett badrum med vattenskada som inte hunnit renoverats ännu (och därför ej går att användas). Sov inatt fullt påklädd med duntäcke och två filtar men frös ändå. Fick duscha och gå på toa på jobbet och sitter nu iklädd de kläder som låg längst upp i en låda och vi ska tydligen få finbesök på jobbet. Funderar mest på att springa och gömma mig. Hej onsdag!

Helena sa...

Guuuuuuuuud vad jag känner igen mig! Skönt! :-)

motvalls sa...

Tisdagslista! Du vet, varje tisdag spyr kvinna galla över allt å inget i ett blogginlägg. Jag laddar själv inför i morgon...