måndag, april 16

Allt som står i bloggen är sant

Idag har jag blivit träningsnarkoman.

*hoppas att jag inte ljuger nu igen*

Det gick till så här: Jag gick och tränade och blev på jättegott humör.

Nu tänker jag att jag ska upprepa ovanstående beteende varannan dag tills jag är 1. Superstark och 2. Supersnygg och 3. Superpigg och 4. Superglad

Vad tror ni om det? Låter inte det som en lysande plan? Va? Jag tycker den låter vattentät.

Problem med det här är: 1. Mina träningsskor är för små, så jag får asont i fötterna när jag har dem på mig, och 2. Min förmåga att dricka vatten är för liten*, så jag får asont i huvudet efter varje gång jag tränat.

Men skärper jag bara till mig på de punkterna, så! Kan det säkert bli bra det här.

*eller vad det nu är för fel jag gör, ont i huvudet får jag i alla fall. Idag har jag druckit nästan tre liter vatten (varav ungefär en halvliter var under tiden jag tränade) och jag har ändå asont i huvudet. Kan man få ont i huvudet av för små träningsskor? Av träningschock? Av annat gymrelaterat? Jag gillar inte huvudvärk. Det gör jag faktiskt inte. VAD GÖR JAG FÖR FEL?

20 kommentarer:

Hanna W sa...

Ett tips i vattendrickandet är att lösa upp en eller två vätskeersättningstabletter i vattnet. På så sätt får kroppen lättare att tillgodogöra sig vätskan och återfå vätskebalansen i kroppen. För mig funkar detta utmärkt för att lindra/undvika huvudvärk efter träning. :-) Lycka till!

Jojjo sa...

Jag kan få huvudvärk efter träning ibland pga att jag har så mycket spänningar i axlar/rygg och när de helt plötsligt börjar få lite mer normal blodtillförsel gör det ont och ger mig huvudvärk... Dock vet jag att det endast är genom att fortsätta träna och bli bättre i axlar/rygg som jag kan bli av med även huvudvärken så jag försöker härda mig igenom. Vet inte alls om det är samma sak för dig!

Janina sa...

Du har väl inte missat stora fina artikeln i DN idag om din och Susanna Hellsings bok? Annars kanske den kan hjälpa mot huvudvärken!

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/lisa-bjarbo--susanna-hellsing-bilderboksretro-60-tal

annasofiaelin sa...

Börja drick vatten innan du tränar, fyll på depåerna i förtid. Hjälper för mig. =)
Lycka till!!

Maria sa...

En Resorb (vätskeersättning, säljs på apotek och i mataffärer) i vattnet efter träningen brukar lösa träningshuvudvärken för min del.

(Resorb funkar också bra varma sommardagar då man bara känner alla krafter försvinna pga värmen.)

Mela sa...

Alltså, man ska ju inte dricka för mycket heller - det kan man också få ont i huvudet av. En halvliter till en liter före och under träningen är fullt tillräckligt (om det inte är Bikramyoga!), och sen då två liter typ totalt under resten av dagen, precis som en vanlig dag. Men! Man kan också få ont i huvudet av att lyfta tungt pga att blodtrycket i huvudet ökar!

Cilla sa...

Stretcha nacken, bra tips mot huvudvärk. Där felade iaf jag förut.

Anna Eleonor sa...

Jag har ingen erfarenhet av huvudvärk i samband med träning. Jag tränade aktivt för typ 5 år sedan! Chocken när jag skrev det! Men som föregående sagt man ska inte dricka för mycket. Drick när du känner dig törstig. Jag har börjat dricka varmt/ljummet vatten och det är lättare att dricka tycker jag.

Anonym sa...

Hej!

Vad Jojjo därovan sa tyckte jag lät smart, kan ibland själv ha mystisk huvudvärk som sedan lättar om jag får nån att massera axlar och nacke en stund. Föreställer mig att du jobbar mycket med datorn vilket ju som känt kan orsaka problem med just axlarna/nacken, särskilt om man sitter lite obekvämt eller oergonomiskt eller nåt. Vet inte hur du tränar (gör själv typ alltid samma sak varenda gång jag går på gym vilket man ju aldrig ska göra...)men kanske lite axelmuskelträning plus några strechningar kunde hjälpa med huvudvärken. PLUS att det gör dig superpigg, supersnygg, superstark, supersnäll och allmänt bara super. Förstås. Okej, sluttjatat för min del. Lycka till!

H: Anna från Finland

Jenny sa...

Jag skulle fylla på med mer järn, att vara veg och träna högintensivt gav mig huvudvärk iaf som visade sig bero på järnbrist. En återhämtnings-bar eller shake med bra grejer i kan lösa problemet.

turez sa...

Du kanske måste äta rätt innan och efter träning. Maten blir till energi som du sedan förbränner :)

Ingerun sa...

Det är nog skorna.

Fiction sa...

Resorb är toppen som sagt.

Det är mycket spänningar i kroppen när man börjar träna. Försök att lära dig rörelserna ordentligt och tänk på det som kallas för "buktryck". Man lär sig att spänna magen när man utför övningen istället för att krysta på med hela kroppen vilket gör att trycket i huvudet också ökar och kan leda till huvudvärk.

Se till att få i dig tillräckligt med näring cirka en till två timmar innan träning.

Oroa dig INTE för att dricka för mycket vatten. Det problemet kommer du inte att ha om du har svårt för att dricka.

Se till att få i dig snabba kolhydrater direkt efter träning. När du tränat försämras immunförsvaret tillfälligt och kolhydraterna hjälper immunförsvaret att hamna på plus minus noll igen. Det hjälper dig även att bli pigg och fräsch fortare igen och kan motverka träningsvärk.

Jag skulle absolut rekommendera att du tar till exempel någon multivitamin så att du ser till att kroppen har vitaminer och mineraler att tillgå när den ska stärka muskler och leder. Även Omega-3-kapslar är bra.

Jag själv gymmar numera 5 dagar i veckan och är starkare och mår fysiskt bättre än någonsin tidigare. Men första tiden hade jag nästan konstant huvudvärk och Ipren och Tigerbalsam var min livlina. Sedan allt eftersom jag blev bättre på att utföra rörelser och ta i på "rätt" sätt så har jag i stort sett aldrig huvudvärk längre.

Skor MÅSTE du ha ett par som passar dig. Inget kan dra ner motivationen som ett par illa sittande skor. Skulle även rekommendera löparstrumpor om löpning är något du siktar på. Visst är de lite dyrare men värda varenda krona!

Glöm för bövelen inte att stretcha :) Speciellt nackmusklerna.

Lycka till!

Fiction sa...

Som tillägg: Om du hinner bli törstig innan du dricker så betyder det att du redan är uttorkad. Drick i förebyggande syfte.

Själv dricker jag 1,5 till 2 liter vatten under ett entimmes gympass.

Familjen skogstokig sa...

Du dricker tillräckligt, men får i dig för lite salt! Resorb funkar ju, men smakar apa. Jag brukar äta oliver eller kaviarmacka eller sakta extra på maten efter träning eller nåt. Funkar lika bra

kerstinm sa...

Se till att du inte "stånkar" eller har munnen stängd när du tar i! Andas med öppen mun även om du gör armhävningar o sånt. Annars blir blodtrycket i hjärnan för högt. Se till att du inte lider av lågt blodsocker. Och, sist men inte minst, inte av vätskebrist! Det kan man få huvudvärk, yrsel o svaghet o darrighet av, alltså vätskebrist!

Lovika sa...

Låter underbart att bli träningsnarkoman. Hoppas du fixar att pussla ihop det med resten av livet :-)

Hanna sa...

I know, jag har samma. Får migränliknande huvudvärk av att träna (i stort sett jämt), vilket gör att man inte blir så sugen. Var hos en naprapat som hade nån förklaring (som jag inte kommer ihåg) men fick rådet att ta migräntabletter (receptfria) innan/precis efteråt och det funkar faktiskt. Men då fick jag magkatarrproblem och var tvungen att ta losec också. Kändes ju inte så hälsosamt, provade med migränpuffar man tar i näsan istället för att undvika magproblem. Funkade super, men de kostar skjortan - ca 150 kr/ggr. Funderar på om jag kan få de utskrivna så det blir billigare. Men frågan man får ställa sig är ju om träning inkl piller är bätter än ingen träning. Hursomhelst är det sämst att ha de så här. "Kul" att du berättar har aldrig hört någon berätta om samma symptom. / Hanna

Hanna (igen) sa...

.. och ja jag har provat att dricka, dricka resorb, stretcha, äta bra osv. Inget funkar.

Unknown sa...

Jag vill minska mina bröst med bröst estetik. Behöver en bra plastikkirurg från Turkiet.
Memeestetiği