måndag, februari 06, 2012

De Färska Vårrullarnas År

Har förresten (efter att ha blivit bjuden på lyxlunch i Hökarängen) just bestämt mig för att 2012 är De Färska Vårrullarnas År. Så sjukt gott. Så SJUKT gott. Du lyda Lisas råd och flytta hop leta upp och trycka i dig massor av denna där, m'kej?

Reglerna för året är så här:
1. Man ska äta skitmånga färska vårrullar.
2. Om det är koriander i dem - vilket det förhoppningsvis är - så ska man inte säga "uäh, det smakar ju diskmedel", man ska säga "mm... koriander. Bästa kryddan!" för annars har man fel, och då blir man diskvalificerad.
3. Man får bestämma lite själv om man vill köpa vårrullarna på restaurang eller göra dem hemma. (Men det går alltså att göra dem hemma, jag har sett det med egna ögon. Jag vet, det låter som science fiction, men det är sant.)

Slut på regler.

Vi säger så, hej.

11 kommentarer:

Johanna sa...

Neeeeej inte koriander!! *ryser*

Linda sa...

Mmm, koriander! Bästa kryddan! Min kompis Utes kock gör världens godaste färska vårrullar. Om du lets säga kommer och hälsar på kan jag beställa färska vårrullar med ton av koriander i varje dag. Och mango till efterrätt. Komsi komsi.

lena och Tilde sa...

visst är det sjukt gott med vårrullar. Min bror är gift med en thailändska och hon gör de godaste vårrullar.. Vi har en hel hög i frysen som vi snabbt kan fritera här hemma...

Cecilia sa...

Du vet säkert redan, men Noodle House på Götgatan och Nem Nem Quan bakom Skrapan har SJUKT goda färska rullar.

Lisa sa...

Åhh färska vårrullar! Åt dem som besatt när jag var i Asien, men jag vet verkligen inte hur man lagar till dem. Sjukt gott! Och koriander, mmm. Och den där kalla sojadressingen. Mmm.

tina sa...

Jag håller med, färska vårrullar är verkligen GALET gott! Jag ska också göra 2012 till vårrullarnas år. Så här gör vi förresten våra: http://www.pickipicki.se/2011/05/good-morning-vietnam/ Vad fyllerdu dina med, utöver koriander alltså!

Ida i Umeå sa...

nej det smakar inte diskmedel, det smakar sur disktrasa. är fascinerad eftersom jag typ kräks av koriander och andra skulle kunna sälja sin förstfödda för att få äta koriander varje dag. bedriver en högst ovetenskaplig och ostrukturerad studie i hur många i min omgivning tycker om vs inte tycker om koriander. hittills verkar det vara två läger med ungefär lika många i varje. jag tycker koriander ser gott ut och låter gott till mat men det går icket!

Jennie > Jennialiskt.se sa...

men YUM! KORIANDER! Åååh nu blev jag hungrig..

Erika Strand-Berglund sa...

Ooooh! Vilken bra idé. Jag är på. Jag älskar färska vårrullar. Ska banne mig lära mig att göra egna.

Jenny sa...

Färska vårrullar är så himla gott! Min pappa brukar göra det ibland när man har tur, synd att man är hemma så sällan.
Nog en av de bästa rätterna som finns. Slår friterade vårrullar med hästlängder!

Tack för en superbra blogg förresten, har tittat förbi regelbundet i några månader nu, men inte skrivit någon kommentar än. Du förgyller min vardag ;)

Nu måste jag ta reda på om det finns något ställe som säljer färska vårrullar i Kalmar...

motvalls sa...

Glömt kommentera det här men jag är helt på din sida. Så jäkla gott alltså. Å koriander, jag kör ner det i cheetahns mat också så att hon inte ska bli en sån där unge som petar bort det. Måste nog åka till Asien snart också å proppa henne full med nudelsoppa å dumplings!