måndag, januari 30, 2012

Topp 5 sträckkollarserier

Hej Lisa! Du verkar snäll och så, och framförallt verkar du och jag dela intresset att sträckkolla på serier. Jag undrar om man får önska sig en sak? Om man får det så önskar jag mig en topp-lista med dina bästa sträckkollarserier. Du kunde skriva om det och så kunde folk kunna kommentera och fylla på men sina bästa serietips och sen skulle jag kunna stanna i sängen och titta resten av livet! /Kajsa

Och, guess what, Kajsa? Man får önska sig något! Här är min laminerade topplista på tv-serier jag blivit som besatt av, och sträckkollat på.

Om man gör en snabb analys av den här listan kan man konstatera att jag gillar spännande serier med komplicerade brott/intriger som liksom nystas upp efter hand, med många oväntade vändningar och cliffhangers i typ varje avsnitt. ELLER! Kärlek i sjukhusmiljö.

Andra serier jag sett och verkligen gillat, men inte riktigt blivit besatt av: Glee, House, Scrubs, O.C, The event, Bones, Medium, Cityakuten, Dexter, 24, The mentalist.

Andra serier jag försökt se, men inte direkt fastnat för: Desperate Housewives, Sex and the city, True blood, Mad men.

Så.

Hur ser era listor ut? Topp 5 sträckkollarserier. Av kalibern "för helvidde, ge mig ett nytt avsnitt, innan jag sliter mitt hår av otålighet". Shoot!

56 kommentarer:

Lisa sa...

Har precis upptäckt Once Upon A Time och älskar sagor, så jag MÅSTE ju bara fortsätta kolla.

Är dessutom löjligt och plågsamt fast i Gossip Girl och Pretty Little Liars.

Ida Marika sa...

1. Scrubs (over and over again)
2. The big bang theory
3. Greys Anatomy
4.How I met your mother
5. Modern Family (trodde aldrig det skulle hända, men plötsligt så gillade man allihopa sjukt mycket)

Johanna sa...

Har du inte fastnat för Cityakuten? Har jättemycket för mig att du var besatt av den ett tag på bloggen..hehe.

Jag diggar din lista, har varit besatt av samma (och fler, just nu tex även private Practice) men har inte sett The Killing. Älskar när folk rekommenderar serier man inte sett för då har man ju ALLT KVAR. Hurra!

David sa...

Top 5 i en salig blandning:

1) Six Feet Under. Bästa ever. Se alla säsonger nu! http://www.imdb.com/title/tt0248654/

2) 24, med Kiefer Sutherland som Jack Bauer. Gillar du Homeland, gillar du förmodligen också 24: http://www.imdb.com/title/tt0285331/

3) Riket, av Lars von Trier. Kan orsaka mardrömar och illamående, men huvudrollen av Ernst-Hugo Järegård är svårslagen: http://www.imdb.com/title/tt0108906/

4) Parenthood. Just nu inne på tredje säsongen. Håller fortfarande. Underhållande och sött. http://www.imdb.com/title/tt1416765/

5) Solsidan. Mest bara för att vi vred oss av skratt till den när vi väntade på och fick vårt första barn i somras. http://www.imdb.com/title/tt1593584/

Paulina sa...

Absolut älskar One Tree Hill. Har sett avsnitten om och om igen och kan inte få nog! Därefter kommer Greys Anatomy! M-m-m!

Anonym sa...

1) Its always sunny in philadephia
2) Games of throne
3) The office (USA)
4) Hung
5) Seinfeld

Komedi mestadels, men också lite naket ;)

Caroline sa...

Doctor Who (från 2005). Trodde inte det skulle vara min grej, jag har svårt för tidshopp och sånt, men jag klämde tre säsonger på typ fem-sex dagar, så jo, det var tydligen precis min grej!

Annika sa...

Men "The West Wing" då? Sju säsonger av total bliss! Och ganska mycket, "äh klockan är visst midnatt men ett avsnitt till hinner jag ju med"

Anna sa...

1. Dexter
2. Lost
3. How I met your mother
4. The Office
5. 24

BAAAM!

Katie sa...

Nu på senare tid;

Sons of Anarchy
Revenge
Hart of Dixie
The Secret Circle
Vampire Diaries

men även
The mentalist
Grimm
Once upon a time
True Blood
CSI & CSI New York
Nikita
Ringer
Navy CIS
Gossip Girl

....för att nämna några.... ;)

Katie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Katie sa...

(omöjligt alltså att bara välja fem när man följer det mesta)

AnnaWK sa...

Jag måste ju slå ett slag för följande fem serier:
Alias
Burn Notice
Gilmore Girls
How I met your mother
Alcatraz

Fatima sa...

Alltså bäst i alla kategorier någonsin är ju Six Feet Under. Har man sett den kan man gå och dö typ. Amen.

Helena S. sa...

Six Feet Under
This Life
Weeds
Cold Feet
True Blood

Bubblare: Being Human, Californication, Mistresses, Mad Men

Fatima sa...

Fast Dexter måste du ju se, tror du skulle gilla! Galet spännande.

Malinka sa...

Jag har bara tre sträckkollarserier, men eftersom ettan och tvåan var betydligt mer beroendeframkallande får den se ut såhär:

1. Vita huset (West Wing)
2. Matador
.
.
5. Mad Men

michamayhem sa...

1. six feet under!!
2. Buffy the vampireslayer (alltså om man kommer förbi töntiga slagsmålsscener och töntiga vampyrer så är den överlägset bäst)
3. Veronica mars (asball och smart high schoolbrud som löser dektektivfall)
4. Misfits (fantastiska karaktärer, man tror först att det är en sämre version av heroes, men det är det inte, fast ändå, haha)
5. Criminal minds, ja faktiskt.

Kvinna i medelålderns tid sa...

Ojojoj och jag som trodde jag var tv-nörd. Är väl det i alla fall. Har bara tre.

1. Greys anatomy
2. Bonde söker fru
3. Idol
4.
5.

Är jag lost nu?

Ulrica sa...

Jag har tre av mina favoriter på din lista, prison break, lost och homeland.

Nya tips är
The Shield
Flashforward
Breaking bad
Walking dead

och en gammal goding från min äldre tonårstid är party of five (Ensamma hemma)

Anonym sa...

Men VÄNTA!! Jag kan inte göra en sådan där braig lista - MEN missa inte COLD FEET! snälla. Du kommer älska den. Du kan få låna - gratis. I promise! Linda

Helena S. sa...

Glömde ju The Good Wife! Den är också superbra!

Hanna sa...

Gilmore Girls forever and always. Så mycket kärlek för den serien. Sen instämmer jag i Carolines hyllning av Doctor Who. Jag tycker inte om sci-fi särskilt mycket, men föll handlöst för The Doctor. Misfits, Pan Am och Flight of the Conchords tillhör också favoritskaran.

Jag ville verkligen gilla Mad Men (pluggar ju reklam och allt), eftersom alla hypar den så himla mycket, men jag fick tvinga mig genom de flesta avsnitt. Hoppas femte säsongen är ett snäpp upp. Once Upon A Time och The Hour gillar jag, men eftersom jag håller på att titta på Gilmore Girls från början till slut (igen) så har jag prioriterat bort dem lite. Följer även Gossip Girl och Glee, men tycker inte de är lika bra som de var i början.

Sen tittar jag på en del serier som jag kallar "frukostserier", alltså humorserier vars avsnitt är runt 20 minuter och passar utmärkt när man äter frukost. The Big Bang Theory, New Girl, 2 Broke Girls och Secret Diary of a Call Girl faller in i den kategorin.

Eftersom den här "listan" blev längre än fem serier kan jag ju lika bra passa på att tipsa om BBC:s Sherlock, även om den kanske ligger nånstans mellan tv-serie och traditionella filmer, med tanke på att varje avsnitt är 90 minuter. Fruktanvärt bra är den iaf, vill bara ha mermermer.

Herregud, jag har blivit en tv-seriejunkie. Så går det när man inte äger en TV.

Vlad sa...

Jag älskar också Greys Anatomy! Annars gillar jag serier som utspelar sig på amerikanska high schools och college... Typ Glee och Freaks and Geeks. Mitt bästa tips är dock Veronica Mars, den är nog min all time-favourite.

Hanna sa...

1:Breking Bad! Så fantastisk, det händer lika mycket i ett avsnitt som i en säsong.
2:Games of trones.
3: Dexter
4: Homeland

Sen följs Family Guy, Big bang theory, How i met your mother.

Klassiker som kan ses om och om igen Vänner, Spin City, Gilmore Grils och Sex and the city.

Sara sa...

1. Mad Men
2. The Big Bang Theory
3. How I meet your mother
4. Revenge
5. Once upon a time (nyss börjat se, inte alls lika bra som de första 4 dock)

Linda sa...

oh halleda. blur helt stressad bara av att tänka tanken. jag säger pass.

Lina sa...

Plöjer Friday Night Lights nu. Kan knappt tänka på annat än när jag kan få tid för ett avsnitt till...

Sara sa...

1. Glee (den talar direkt till min kärlek för tonåringar och musikaler)

2. L word (relationer och den där symbiotiska vänskapen, jäklar vad jag saknar en ny serie som L word)

3. Six Feet Under (jag blev förälskad i alla huvudpersonerna från första avsnittet)

4. Heroes (cliffhangerspänande, första säsongen i alla fall)

5. Buffy (de senare säsongerna)

Mee sa...

Six feet under är så bra att den förtjänar att nämnas själv i kommentaren. Verkligen, så himla bra bra óch det bästa slutet på en serie i världshistorien!

Införskaffa typ nu.

Anonym sa...

The Wire!
Bästa serien....NÅGONSIN!

Mija sa...

Shit vad svårt...

Top of the top måste ju vara Six feet under! Den serien har ju bara ALLT.

Andra sjuuukt bra sträcktittarserier har varit:

2. 24
3. Sons of anarchy
4. The shield (galet bra)

Just nu kollar vi homeland och the Unit men jag vet inte om jag är övertygad än.

Besserwissern Teresa sa...

De här serierna har jag fastnat i:
1. The Big Bang Theory
2. Bones
3. Glee
4. White Collar
5. Criminal Minds

Jag fastnar iofs vanligtvis mer i scifi än i ovanstående serier, men det känns inte riktigt som om detta är rätt publik för just scifi. Men eftersom det tycks saknas en scifi-lista så gör jag en sån ändå:
1. Doctor Who (2005)
2. Battlestar Galactica
3. Firefly
4. Stargate SG-1
5. Dollhouse

Lisa sa...

1. Matador
2. The Office, US
3. Buffy
4. That 70´s show
5. Downton Abbey

Kan se om och om igen.

Sofia sa...

Angels in America
Bored to death
The Killing
L word
Lost

Är bara en serie-person i teorin. I praktiken är ovanstående de enda jag faktiskt lyckades se alla avsnitt av.
Inte ens The Wire såg jag klart, trots att det var VÄLDIGT bra.

Stella sa...

1, Call the midwife
2, Gossip Girl
3, Pan Am
4, New Girl

Sen har jag varit sjukt hooked på Dexter och Mad men. Men, de showerna som är på listan är för att det kommer nya avsnitt, Seinfeld & Gilmore Girls är serier jag kan titta hur mycket som helst på, men där kommer det ju inget nytt liksom.

Mia sa...

True Blood
Vampire diaries
Walking dead
Dexter
Big Bang Theory

Fast det är såå många mer som man fastnat för.. som
Lost
2400
Bones
House
IT- Crowd

Lena och Tilde sa...

Greys anatomy
desperate housewifes
one tree hill
gossip girl

Mela sa...

Åh:

The Wire
Sons of Anarchy
The Mentalist
Ttue Blood
Vampire diaries

...och så em hel rad andra som jag inte sträcktittat på!

Sara sa...

Love My Way
This Life
The Young Ones
30 Rock
The Hour

Bubblare: Pushing Daisies

Nina sa...

Greys Anatomy i topp. Always!

MEN jag måste nämna serien "Firefly". Tyvärr gjordes det bara någon säsong innan den lades ner men detta kompenserades med filmen "Serenity".

Serien är en si fi/western. Låter töntigt, men är sååååå coolt. Älskar karaktären River som är typ 14, genibarn, men blivit torterad ett tag och därför är rätt lost... men som då tillfällen ges plötsligt blir värsta legosoldaten och skjuter ner sina motståndare utan att titta. Love it!

britta bloggar sa...

1) Bones
2) Gilmore Girls
3) Big Bang Theory
4) How I met your mother
5)Gossip girl första och andra säsongen

Anonym sa...

Men hallå, visst är Six feet under kalasbra, men Pistvakt och
c/o Segemyhr och Vicar of Dibley - ja, de står i en klass för sig!

Isan
:)

Trasselkvast sa...

Jag kommer alltid ALLTID rekommendera Misfits på såna här listor, eftersom det är DEN BÄSTA SERIEN SOM NÅGONSIN GJORTS.

Anonym sa...

Downton Abbey!! Det bästa jag sett tror jag.

Ulrika i småland sa...

Dessa är inte i ordning, beror lite på vilket humör man är på.

1. Anna phil
2. dawsons creek
3. homeland
4. tusenbröder
5. våra vänners liv
Bubblare: firman?
Jätte tack alla för era tips, och Lisa för att du uppfyller folks önskningar. lisaandeniflaskan =)

Elin sa...

Kan lägga till "Oz", en väldigt väldigt bra fängelseserie med många avsnitt. Och TACK Lisa för att du startade den här tråden, nu har jag gått massor av bra tips att begrava mig i!

Hanna sa...

Private Practice
Criminal Minds
Grey's Anatomy
Third watch
Crossing Jordan

Anonym sa...

SIX FEET UNDER! Tror verkligen att du skulle gilla Six Feet Under!

Gustav sa...

Top 5 otippade serier som förekommer ofta i de här kommentarerna:

1. Firefly
2. Doctor Who
3. Buffy
4. Riket
5. Pistvakt

Tillsammans gör de också en väldigt bra lista.

Anna L sa...

Lite äldre är jag vilket syns av min lista:
1. House of Elliott
2. Floden blev mitt liv
3. Anne på Grönkulla
4. Once upon a time (pågår nu!)
5. Black books
För dem som inte har sett dessa, så finns nu dvd-boxarna :)

Sara sa...

1. Parenthood
2. Parenthood
3. Parenthood
4. Parenthood
5. Homeland

Sara aka parenthoodfreak sa...

Åå, glömde ju Downton Abbey på min lista!

Elisabeth sa...

The L word
Skins
Spooks
Nikita
Fringe
Suits

Jennie sa...

Utan inbördes ordning;
1) True blood (mkt svag för det här med vampyrer)
2) 24 (håller säsong efter säsong)
3) Solsidan (i alla fall fram till dess jag själv flyttade ut till grannområdet och insåg att det var inte på skoj, det är brutal verklighet... inte lika skoj då faktiskt)
4) Game of Thrones
5) The wire

Louise W sa...

Ingen har nämnt Brothers & Sisters! Den är fantastisk!