tisdag, januari 17, 2012

Svar, svar, här var det svar!

Hur ser ditt kök ut?
Svar: Det ser ut som ett vitt, nybyggt, vanligt hyresrättslägenhetskök med halvöppen planlösning mot vardagsrummet. Just nu utan disk! Det händer inte så ofta.
Hur blir man så där mysigt cool eller coolt mysig som du verkar vara?
Svar: Man övar fem minuter varje morgon och fem minuter varje kväll. Och så är man noga med att äta sin potatis!

Vilka jobb har du haft?

Svar: Jag har städat flygplan/flygplats. Jobbat på gruppboende. Och på äldreboende. Och som personlig assistent. Och på gym!!! Och så har jag jobbat i bokhandel. Till exempel på Pocket shop. Älskar Pocket shop!!! Och så har jag jobbat som journalist på Smålandsposten och Kamratposten. Varit redaktör på Barnens Bokklubb och på bokförlag. Och så har jag frilansat som skribent. Och nu måste man väl säga att jag jobbar som författare? Ja, det måste man nog faktiskt.

Hur många år skiljer det mellan kidsen?
Svar: Det skiljer 2 år och 4 månader.

Hur var det att gå från ett barn till två barn?
Svar: För mig var det en relativt okomplicerad process, ändå. Lite fler (cirka 1 st) att ta hand om, bara, men annars rätt lugnt. Tycker det var MYCKET jobbigare/mer omvälvande/större omställning att få första barnet än andra. Känner mig inte så tvåbarnschockad! Bara lite barnchockad i största allmänhet.

Vilken är din absoluta favoritplats?

Svar: Jag gillar verkligen min säng. Alltså, verkligen.


Vem var du när du var ung (typ efter-gymnasiet-ung)?

Svar: Jag var ungefär samma, fast jag lyssnade mer på musik, pysslade en del och skrev oftare handskrivna brev. Och så bodde jag ju i Paris! Det gör jag alldeles för sällan nu. Men annars så - ungefär samma lika. Fast jag funderade väldigt mycket på vad jag skulle bli när jag blev stor. Det gör jag faktiskt inte så ofta längre.

Är du bra på att laga mat?
Svar: Ganska.

Vilket är ditt bästa recept?

Svar: Den mest uppskattade rätten jag kan är parmesanfyllda portabellosvampar. Då proppar man portabellosvampar fulla med en gegga gjord på smör, parmesan, vitlök och peppar. Och så ställer man in dem i ugnen i en kvart. Blir sjukt gott. Jag svär.

Tänker du verkligen lika mkt på vita trägolv som förr?
Svar:
Nej. Men kanske en gång i veckan?

Vilka är dina favoritserier?
Svar: Greys anatomy! Och typ alla andra som utspelar sig på sjukhus. Är också/har också varit i det närmaste besatt över Lost, Prison break, Homeland och The Killing.

Ja, varför gör du det? Sover med gosedjur i sängen?
Svar: Lite på grund av URGULLIG!!! Och resten på grund av gammal vana och "ergonomiska" skäl. Har man sovit med en gosedjurshund uppallad på ett speciellt sätt under huvudet i 32 år hittills, så har man.

Vilken bok och låt skulle du ha velat skriva?
Svar: Harry Potter (på grund av SKITRIK!!!) och någon av Jakob Hellmans låtar (på grund av GENIALA!!!)

Hur kom det sig att Rufus fick heta Rufus och Svante fick heta Svante?
Svar: Det var de enda två killnamnen som Gustav och jag gillade båda två när vi diskuterade namn.

Och vad heter dom i mellannamn om dom har några?

Svar: Rufus heter Arvid och Olle också, och Svante heter Ragnar och Edvin.

Vad är det bästa med att skriva ungdomsböcker?
Svar: Det bästa med ungdomsböcker är att de handlar om ungdomar. Det är en mycket tacksam/rolig/spännande tid att skriva om!

Vilken ungdomsbok, bortsett dina egna, kan du rekommendera en ointresserad snart 16-årig tjej?

Svar: Hungerspelen, av Suzanne Collins. Blir hon inte fast i den och besatt av att läsa vidare är det tyvärr kört.


Varför blir man som man blir?

Svar: 42. Eller: Huuuuur ska jag veta det?

Hur går det med tränandet?
Svar: Förtvivlat dåligt!

Hur kändes det att publicera din första bok?
Svar: Förtvivlat bra! Jag höll på riktigt på att dö lite av lycka när jag tog upp boken ur kartongen och såg mitt namn på framsidan av pärmarna.

Är det My, my, my Sharona (som är din favoritscen i Reality Bites)?
Svar: Ja, den är ju lätt en av de bästa scenerna i alla fall.


Hur länge har du skrivit?

Svar: Sedan alltid.

Har du blivit vän med Knausgård än?
Svar: Ja, vi är polare! Jag har bara femtio sidor kvar, och jag gillar den.

Vad handlar nästa bokprojekt om?
Svar: Jag har... fem böcker som jag planerar att börja skriva på/precis har börjat skriva på just nu. De handlar om väldigt olika saker, och det är ju en himla tur det, för annars hade jag fått skriva in mig själv på hispan på grund av FÖRVIRRAD!!! väldigt snart.

Baserat endast på utseendet, vem skulle du rösta på i Finlands kommande presidentval?
Svar: Jag tycker att den här kvinnan ser rätt sympatisk ut. Är hon det?


Hur mycket fick du tjata på olika förlag för att få Det är så logiskt, alla fattar utom du antagen?
Svar: Jag tjatade inte alls! Jag fick ett mail från en förläggare på Rabén och Sjögren som hade läst min blogg och undrade om jag inte kunde tänka mig att skriva en ungdomsbok, dog av smicker, skrev halva boken, skickade in den halvan till henne och fick ett kontrakt. Det är så sjukt lyxigt att jag nästan skäms över det.

Vilken segergest gjorde du när boken blev antagen?

Svar: Min vanliga! Det vill säga satte mig i soffan och stirrade chockerat ut i luften och sa shit vad sjukt, shit vad sjukt, shit vad sjukt jättemånga gånger på rad. Funkar i många olika sammanhang! Jag gjorde till exempel samma när jag fick reda på att jag var gravid.

Kan du inte ge lite smarta skrivtips till oss "wannabe-Lisa-författare"?

Svar: Jo, det kan jag! Om du kommer på min skrivkurs eller bokar in mig på ett författarbesök. Eller förlåt, det där var drygt. Jag kan ge mitt bästa tips for free: Läs in dig på den typen av bok du vill skriva. Läs och läs och läs och läs och läs! Okej?

Är det den scenen när Ethan plötsligt blir allvarlig, och säger hur mycket han älskar Winona (som är din favoritscen i Reality Bites)? You break my heart again and again but I love you.
Svar: Nä. Fast den älskar jag också. Men inte lika mycket som den här och dansklippet här ovanför.

9 kommentarer:

Annika sa...

Men va! Har du bott i Paris? Du MÅSTE berätta mer! Eller du kanske har gjort det tidigare i bloggen (är relativt ny läsare)? Om du har det, vart kan jag hitta det inlägget exakt?

Singelmamman sa...

Tack! Ska genast, när bokhandeln öppnar, fixa boken till dottern.

Linda sa...

Du är en sån sucker för romance. Det får man ändå ge dig Liesl.
Och jag saknar dig. Tusen miljoner.

Ann sa...

Det var jag som skrev om My Sharona i Reality Bites. Måste bara säga: har ALLTID undrat hur Ethan Hawke kan göra den där minen när dom dansar. Alltså, sjukt svårt min att göra. Minns att jag försökte hemma. Det var bara det. Hej.

Full bokhylla sa...

Jag som tänkt skriva "är det "you, me and five bucks" som är favoritscenen" och så var det det! Men så är den ku bäst också.

marie sa...

Hon (presidentkandidatskvinnan)är också min favorit, hon både ser ut och är sympatisk, stöder svenskans överlevnad och ja, är kvinna. Tyvärr så kommer nog någon av dom gråa farbröderna vinna.
Och för att inte vara den som skriver propagandainlägg på rim så måste jag tillägga att du är helt fantastisk!

mor Lena sa...

Åh, jag blir så lycklig av dansscenen i filmen!! Åsa, titta på den och fatta varför jag säger att du skulle älska filmen, om du inte redan gör det.

Anonym sa...

Jag har varit kär i Wynona sedan början av 90-talet.

Mvh/Micael.

Helly sa...

Oh, My Sharona-scenen i Reality Bites är ju bara helt fantastisk! "Tack" för påminnelsen att filmen måste ses snart!