måndag, november 28, 2011

Och vet du? Sen kom polisen! Och då blev det ÄNNU roligare!

Tänk er följande scenario: Intet ont anande barnfamilj har just varit på stranden i Spanien och lyckligt sprungit omkring i sanden och ätit miniglassar. (Se bildbevis i föregående inlägg.) Trötta och småhungriga går de mot bilen för att åka hem. Men! Redan när de ska öppna bildörrarna märker de att något är skumt. VAFFAN! Det ligger ju glas överallt här!!! Någon himla tjuv har slagit in bilrutan och snott grejer ur bilen!!!

Det blir genast dålig stämning.

Farmorn ringer upprört polisen och säger arga grejer på spanska. Farfarn svär en ramsa över förlorade ägodelar. Pappan letar febrilt i papperskorgar i närheten för att hitta eventuellt bortslängt stöldgods*. Mamman sitter uppgiven och suckar sammanbitet på trottoarkanten och försöker hålla båda barnen inom räckhåll. Vore just typiskt om de blev överkörda nu dessutom.

Inte så jättemånga i sällskapet tycker i det här läget att livet känns toppen.

Men det finns förstås alltid undantag.

- MAMMA?
- Ja?
- JAG TYCKER VI BEHÖVER MATSÄCK NU.
- Tycker du?
- JA. NÄR VI VÄNTAR PÅ POLISEN. DÅ VILL JA HA MATSÄCK.
- Okej, ska vi ta några kex?
- JA! JAG SKA HÄMTA KEXEN.
*dukar upp kexkalas på gatan*
- SÅ!
- Fint.
- SKA VI LÄSA BOK OCKSÅ? NÄR VI VÄNTAR PÅ POLISEN? DÅ VILL JA LÄSA BOK.
- Okej, det kan vi göra.
- JA! JAG SKA HÄMTA BOKAR.
*hämtar sin ryggsäck med böcker*
- SÅ!
*tittar sig glatt omkring bland glassplitter och dålig stämning*
- VILKEN MYSIG UTFLYKT VI HAR NU, MAMMA! JÄTTEMYSIG, FAKTISS!

*Vilket snart skulle visa sig vara ett mycket smart drag. I närmsta soptunna återfanns nämligen pappans pass (tacksamt, det) och pappans plånbok med alla kontokort och grejer i (också rätt smidigt). Jackan som pass och plånbok legat i, däremot. Borta! Frusna tjuvar i Spanien, eller?

10 kommentarer:

Cornelia sa...

Hahaha! Åh, men glada barn är väl alltid... bra?

Bjarbapappa sa...

Har ett minne av liknande story i Barcelona.
Konklusion...spanska tjyvar gillar Gustavs jackor.

Mirijam Geyerhofer sa...

Jag ska börja anamma Jufus inställning till livet nu!

Colombialiv sa...

Hahaha, men han är ju en skön kille den där Rufus, alltså!

Ewa sa...

Go Rufus! Bu för tjuvarna däremot. Vända upp och ner på allt bara för att ta en jacka? Jävla puckon... Å andra sidan blev ni ju inte av med något värdfullt (eller?) så det ska man nog vara glad för. Att de bara snodde en jacka menar jag.

Mimmi sa...

Tycker ändå han har rätt bra inställning till livet - vad kan gå fel om man har kex och böcker liksom?!

Lovisa sa...

Rufus är så lätt mitt favorit bloggbarn!!

krabbeluring sa...

Ruf the problemsolver. Jag erkänner, jag dör en smula av hans härlighet!

Nina sa...

Rufus; tha guldklimp!

Anonym sa...

Jag ska åka hem till mina tre barn nu, och ska minsann stanna på vägen och köpa kex (Tom och Jerry är väl godast!!??) och så ska vi ha picknick på golvet i vardagsrummet - det bestämde jag just. Rufus-style!