onsdag, januari 26

Så svarar Lindex

Fick svar från Lindex om deras syn på tjej- och killkläder. Det är inte på långa vägar ett mejl som svarar på allt jag frågade om ("Tycker Lindex verkligen att pojkar behöver vidare kläder för att kunna busa runt mer? Och vad menar ni i så fall att flickorna ska göra istället?" och "Går det inte att ha tydliga avdelningar och skyltar i butikerna ändå, även utan pojk och flickavdelningar, så att kunderna slipper famla i blindo på jakt efter kläder? Strumpor. Byxor. T-shirts. Tröjor. Klänningar - en tydlig markering om vilken typ av kläder som säljs på respektive avdelning som vägleder kunden, utan att ni som butik lägger er i ifall byxorna, strumporna, klänningen eller tröjan sedan ska sitta på en pojke eller en flicka.") men i alla fall. Ett svar. Så här skriver Lindex:

"Hej Lisa!

Tack för ditt mail och dina synpunkter.

Vi försöker ha ett så brett sortiment som möjligt. Vårt sortiment styrs av efterfrågan och försäljning. Lindex jobbar framåt hela tiden med att tillgodose kunders önskemål. Då de allra flesta av våra kunder tycker att de vill ha det uppdelat på pojk- respektive flickavdelning kommer vi i nuläget ha kvar detta. Att ha en Unisex-avdelning på vår barnavdelning är ett önskemål vi har från några av våra kunder och vi tar till oss detta.

Vi beklagar att du är missnöjd med vårt utbud av barnkläder. Lindex är marknadsledande på barnkläder i Sverige i detta ålderssegment. Det är vi på grund av ett brett sortiment som tilltalar många kunder. Det stämmer att vi har olika mått på vissa plagg i flick- och pojksortimentet då efterfrågan ser ut på det viset. Dessutom erbjuder vi ett unisortiment vilket innebär att vi också har kläder till den kunden som tycker det är viktigt.

När vi gör barnkläder ska plaggen förena mode, bra funktion, kvalitet samt passform. Vi har en bred kundgrupp som har olika önskemål om de plagg man vill köpa till sina barn. Större delen av våra kunder efterfrågar den passform vi faktiskt erbjuder och man har en valmöjlighet när det gäller storlek.

Vårt storleksspann följer de allmänna rekommendationerna från branschen. Alla våra kläder prövas även flera gånger av provmodeller för att passformen ska vara bra.

Tack för att du tog dig tid att skriva till oss om vad du tycker. Våra kunders synpunkter betyder mycket för oss i vår framtid utveckling."

Jaha, ja. Kom ju inte direkt som en chock att det är efterfrågans fel alltihop. "De allra flesta av våra kunder vill ha det så här." Jaha. Så kan det ju kanske vara. Och i så fall tycker jag inte bara att Lindex, utan även "de allra flesta" av Lindex kunder, är dumma i huvudet. Och det är ju om möjligt ännu deppigare att tänka på. Var får man tag i mejladresserna till "de allra flesta" av Lindex kunder, tror ni? Skulle vilja snacka lite med dem nu när jag ändå är igång.

23 kommentarer:

Åsa sa...

Här är en Lindex-kund o jag skulle gärna se en könsneutral uppdelning av kläderna. Kanske också ska ta i skicka ett mail till Lindex... Förresten, tack för en trevlig blogg o välkommen till mina trakter!

Underlandet sa...

Eller hur! Fick EXAKT SAMMA svar.

Det irriterar mig så in i bängen att de inte kan ta till sig synpunkter och säga att ”det verkar ju lite problematiskt, vi ska titta på saken och se vad vi kan göra åt det”. Åtminstone.

Istället är det "Vi har rätt, du har fattat det fel, vi har VISST det du säger att vi saknar”.

Jennie sa...

Jag skulle vilja se hur de tar reda på vad de "allra flesta" av deras kunder tycker?! Är det bara för att kläderna säljs som de antar att de allra flesta tycker så? Eller har de faktiskt frågat? Jag har handlat en hel del på Lindex i flera år, men ännu har jag inte blivit tillfrågad!

Bojkott?

Jennie (igen) sa...

Fast Lindex är ju också ingalunda ensamma om att ha det såhär. Vart börjar vi?

Ida sa...

Samhället skyller ojämställdheten på skolan, skolan skyller på dagis, dagis skyller på hemmamiljön, föräldrarna skyller på media och media skyller på att samhället ser ju ut så här. *Tada!*

Caroline sa...

Att marknaden vill ha flick- och pojkkläder tror jag absolut. Men jag har svårt att se vad marknaden ser för fördelar i att 116 cm inte är 116 cm för alla barn och varför Lindex i så fall anpassar sig till något så befängt som att 116 cm är olika stort beroende på vilket kön den som ska bära plagget har.

s sa...

ALltså, begreppet "efterfrågan" är väldigt intressant. Exakt vad ÄR det egentligen, när det hänvisas till så envist i de här sammanhangen? Och det där med ett eventuellt ANSVAR gentemot barnen talas det såklart inte alls om. Det är likadant hos alla de stora kedjorna (ja, de flesta små också, för den delen). Klockren kommentar från Ida, också!

Miasworld sa...

En vild chansning är att de baserar sitt uttalande på säljsiffror. "Om vi säljer mycket kläder erbjuder vi vad kunden vill ha." Problemet är ju bara att det finns få alternativ. Alltså står man och svär för sig själv men slutar ändå med att köpa något, för det ser ju precis lika illa ut överallt. Behöver man verkligen starta sin egen affär för att få en normal indelning av kläder?

Marie sa...

Men det är ju svårt att sluta köpa kläder för att visa sitt missnöje eftersom, som det påpekats, de flesta kedjor kör med samma sak. Att gå naken känns inte som ett alternativ...

Jag tror jag ska mejla och meddela en annan typ av efterfrågan.

Hanna-Stina sa...

Jag vet inte om det här betyder att Lindex är dumma i huvudet eller att alla som efterfrågar barnkläder är det. Eller att Lindex tror att de som efterfrågar barnkläder är dumma i huvudet. Suck! Kanske måste emaila Lindex jag också. Som om det hjälper...

Kaospatrullen sa...

Jag tror att Lindex helt enkelt tror att deras kunder vill ha olika storlekar på kill- och tjejkläder eftersom vi är så få som faktiskt gör slag i saken och klagar. Många håller käften och köper sin jävla Mumintröja med markerad midja till ett litet barn som inte kommer att få midja på tio år. Mitt förslag är därför att du, Lisa, startar en undersökning i din sidebar där du frågar om man vill ha olika storlek eller om man vill ha samma. Sedan kan vi mejla till Lindex. "Kolla! 400 personer på min blogg vill faktiskt ha samma storlek på kill- och tjejkläder om de nu får välja". Om det nu blir det svaret.

sprakkarringen sa...

Även jag är ganska stor kund på Lindex, och om det är detta de menar med efterfrågan så har de helt fel. Jag handlar där för att jag gillar kvaliteten på Fix ytterkläder, och för att det lät blir billigt om man är medlem i kundklubben. Men det är banne mig inte samma sak som att jag tycker det är OK att stl 116 inte motsvarar samma VERKLIGA storlek i pojk- och flickkläder. Bra att ni med lite stööre bloggar tar upp problemet - jag ska försöka dra mitt strå till stacken, även om de inte lär bry sig speciellt om mina protester...

Heidi sa...

Hej!

Jag handlar inte sen ett par år på Lindex. Orsak: de har tajta figursydda jeans åt tjejer och lösa babbiga jeans åt killar. Men ännu värre är H&M. Kolla jeans för flickor storlek 86 och uppåt. Det finns "vanliga skinny jeans" om man råkar ha en smal 2-åring. Men sen är de ju så omtänksamma att de har vissa jeans i "Generous fit" för liksom de som har lite knubbigare 2-åringar. Hur sjukt är inte det? Att reda i storlek 86 måste man stämplas som antingen normal eller "Big i beautiful". Sjuuukt!

Heidi igen sa...

Och med babbiga menade jag såklar baggiga...

Paula sa...

Vafan! Unisexkläder my ass - jag vill ha kläder för barn i av ALLA eller INGA kön!

Anonym sa...

det är helt enkelt så att om man har två marknadssegment så säljer man mer om man säljer till en.
Och det blir också svårare för syskon att ärva varandras kläder (en trja med "little princess" är inte så efterfrågad för lillebror)
Så de hänvisar till efterfrågan men jag tror att de menar lönsamheten

Anonym sa...

Det är helt vansinnigt att flick- och pojkkläderna inte är lika stora. Jag har själv två flickor varav den större (3 1/2) har börjat komma med synpunkter på vad hon vill ha på sig. Men jag köper envist så bekväma barnkläder som möjligt i alla möjliga färger. Undviker Hello Kitty etc. Man får leta lite, men det går.

Ett annat skräckexempel såg jag på Name it/Exit för ett par år sedan. Det fanns tröjor med text till riktigt små barn, tydligt uppdelade på pojk- resp flickväggen. Pojkarnas var blå eller möjligen gröna och på dem stod det "TUFF" och "COOL". Flickornas var röda och rosa med texter som "SÖT" och annat menlöst. Jag slutade handla där efter att inte ha fått någon vettig förklaring till detta.

/Sara

emster sa...

blir SJUKT provocerad av lindex svar.

jenny sa...

här är en lindexkund som inte hade en blekaste aning om att det var såhär det gick till.
nu skulle jag kalla mig en fd lindexkund!

husflit sa...

Jag tycker också att Lindex har ett konstigt sätt att se på storlekar. Min erfarenhet grundar sig dock på kläder för vuxna. Om man, som jag, behöver större storlek än 42 finns det på Lindex (och på många andra ställen) en speciell avdelning för detta. Det innebär dels att man ALLTID måste gå till ett speciellt ställe i affären (företrädesvis så nära utgången alternativt skyltfönstret som möjligt, så att man riktigt ska synas)för att kolla på kläder. Men det är inte bara det som är konstigt, om jag köper ett par jeans på STORstorleksavdelningen i storlek 44 så är de mycket STÖRRE än om jag köper ett par jeans på "avdelningen för normala storlekar" i storlek 44. Dessa jeans får jag knappt upp till knäna av någon outgrundlig anledning! DESSUTOM är kläderna på stora avdelningen mycket FULARE än de vanliga kläderna. MYCKET konstigt tycker jag. Kanske inte så relevant i den här diskussionen men IALLAFALL, hallå LINDEX?

sprakkarringen sa...

Den här diskussion har i alla fall fått en hel del uppmärksamhet. Idag skriver Sydsvenskan om det: http://ennyblogg.blogspot.com/2011/01/om-klara-ar-116-cm-och-kalle-ar-116-cm.html
Och jag har också skrivit ner mina tankar i frågan.

Fia sa...

UNDERBART!! Jag bojkottar oxå Lindex, av en helt annan orsak, jag har jobbat där. Härligt att du har mejlat dem och att de kanske för en gång skull kan göra något rätt. (tveksam men man kan ju hoppas!!)

Anonym sa...

Om du orkar hålla på så testa skicka samma mail flera ggr fast inte till deras kundtjänst (det där är ett typiskt kundtjänstsvar) utan till nån högre upp. Skriv tydligt att du vill ha svar av ansvarig person och inte kundtjänst.