måndag, april 21

Världens längsta utmaning

Blev utmanad av Ninni, med kanske världens längsta utmaning. Här är allt jag tycker om bloggar i allmänhet och min blogg i synnerhet. Bäst ni börjar anteckna.

1. Hur länge har du bloggat?

I snart två år.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?

Jag älskade bloggar och bloggare och ville inget hellre än att bli en själv, men vågade inte erkänna det. Jag trodde att mina kompisar skulle förakta mig om jag föll för bloggtrenden. Om jag blev en sådan som ”skrev om vad jag åt till frukost på internet och trodde att folk skulle bry sig”. Jag skämdes nog lite för att jag älskade att läsa bloggar också.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Silverfiskens, tror jag.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Jag läser dem ogärna. Men om man jämför med graden av självhat som infinner sig när jag läser, säg mina gamla dagböcker, så är blogginläggen ändå helt okej.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

Jag har nog ungefär 25 bloggar på min lista som jag går igenom tvångsmässigt minst två gånger om dagen.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?

De allra flesta är dagboksbloggar. Ganska många är bokbloggar. Någon enstaka är modeblogg.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?

Jag gillar verkligen Detvarintejagdetvarsossarna. Med skräckblandad förtjusning. Henne tror jag inte att jag liknar.

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?

Jag tycker att jag klickar väldigt bra med Peppe bakom Livet och Helsingfors. Fast Peppe är coolare.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Jag tror att de tycker att det är praktiskt, roligt och lite otäckt. Praktiskt för att de slipper ringa, de vet ju ändå allt. Roligt för att jag är mycket festligare i skrift än i verkliga livet. Läskigt för att jag mycket väl kan tänkas göra mig rolig på deras bekostnad.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Jo, men ungefär, tror jag. Fast lite roligare, lite hårdare och lite... babbligare kanske.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?

Jag tycker oftast att gränsen fungerar utmärkt.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?

Det är ganska mycket faktiskt. Och ju mer jag tänker på vilka det är som läser den här bloggen, desto fler saker blir det.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?

Massor! Jag tycker att jag är helt värdelös på att träffa nya människor i verkliga livet och göra något annat intryck än att jag tyst, blyg och ganska tråkig. Jag hatar att mingla IRL. Men här! Här har jag ett helt annat självförtroende. Jag älskar att bli gillad på internet.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Ja, jo, det tror jag faktiskt. Man kan i alla fall inbilla sig det. Jag tror att jag är bästis med en massa bloggare som jag aldrig träffat.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Ja, Kicki har jag träffat. Och jag har fått en massa nya kontakter. Bloggen är min bästa kontaktannons ever.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Jaha då! Man kan aboslut bli beroende. Och säkert utbränd på kuppen.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?

Njae, faktiskt inte. Jag tycker att det är väldigt obehagligt när folk blir arga, men det har nästan aldrig hänt. Ni är så snälla.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Ja, i min egen.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Det tar massor av tid, och jag får panik av att inte komma på något att skriva om. Då och då hatar jag min blogg så mycket att jag vill döda den lågsamt och plågsamt. Då och då hatar jag också mig själv för att jag ändå inte kan hålla mig härifrån. Patetiskt!

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?

Att starta en blogg är absolut bland det roligaste jag gjort i mitt arma liv. De dagar jag inte hatar min blogg älskar jag den passionerat. Så, ja, säkert. Jag kommer nog blogga fram till evigheten. På ungefär samma sätt som nu.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Meh! De har ju redan stor inverkan.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Att jag har haft roligt. Att jag har slutat titta på tv. Att jag har fått sjukt mycket pepp. Och en massa fantastiska kontakter. Rent yrkesmässigt har bloggen varit en hit.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Att jag har haft roligt. Att jag har slutat titta på tv. Det känns som om jag har fått lära känna en massa personer som jag aldrig skulle ha träffat på annars. Även om jag nu bara ”tjuvläst” om deras liv som en läsare i mängden.

5 kommentarer:

Peppe sa...

Solklart är du den coolare av oss.

Hanna-Stina sa...

Oj vilka kluriga frågor och oj vilka bra svar du givit!

Mattias sa...

Men, men... att sluta titta på TV, kan det verkligen vara nyttigt?

johanna sa...

vilken rolig utmanning det verkar vara, men vilka frågor... :-)

johanna sa...

Vilken rolig utmaning det verkar vara, men samtidigt lite kluriga frågor, men tycker att du sköte frågor utomordentligt bra, mycket bra svar!